e-commerce-sthlm-2015-300x76

24 mars besökte vi e-commercemässan. Under två dagar samlades branschens ledande leverantörer på Kistamässan för att nätverka, göra affärer och se nyheter. Det var några saker som fångade mitt intresse lite extra.

B2B-handel
Kraven på en bra, snygg och pedagogisk beställningsplattform/hemsida börjar bli ett krav i konkurrensen om kunderna även för återförsäljare. Glöm tråkiga excelark med artikelnummer. Det gäller alltså inte enbart för privatkonsumenter att mötas av en snygg webbshop. Spännande seminarium med Arvo Kaulio och Ola Linde från 3bits Consulting AB.

QR-koden.
När man surfade genom betallösningsföretagens montrar insåg man att QR-koden troligtvis kan ha fått sig ett uppsving och ett nytt användningsområde. Den har ju hittills bara känts som en ”onödig grej”. Men nu kan vepor, kataloger, annonser i magasin (fantasin sätter gränser för användningsområden) få ett nytt liv för e-handlaren och konsumenten med ett klick – vips så har du betalat din produkt på tunnelbanan eller på mässan – med din telefon. E-handlaren har fått sin order och kan även mäta försäljningen av sin annons på ett helt annat sätt än tidigare som man bara har kunnat göra via nätannonsering.

Tjejerna.
Var är alla duktiga affärs, IT och webbtjejer? 2015.